یارسان

« دين حقيقت و بينش ياري يك تفكر ايلياتي و عشيره‌اي نيست كه براي محاسبات آن راهكاري سنتي بدون دخيل دادن علم و هر آنچه كه در حوزه‌ي نظامنديِ كائنات تعريف دارد در نظر گرفته شود. در واقع هر چقدر كه اشراق و مفاهيم يك تفكر بالاتر باشد، مباحث و گفتمان مربوط به آن نيز تخصصي‌تر و مشكل‌تر مي نماياند. پس ما نمي‌بايست كه مفاهيم را به اندازه‌ي وجود خود پائين بكشيم تا كه به گونه‌اي گردد كه هيچگاه عزم جزم براي بالا كشيدن و سعي براي فهميدن در خود پيدا نكنيم.»

 

 

 

 

نوشته شده توسط سام کاکه‌یی دسته: مطالب
نمایش از 29 مهر 1396 بازدید: 1011

« ئه وه ل و ئاخر یار»

نشـسـتِ نشـسـت

(گزارشی در خصوص دعوتنامه مستندسازی کلام های یارسان)

 

گوی توفیق و کرامت در میان افکنده اند         کس به میدان در نمی آید سواران را چه شد

مناقشه ی مربوط به کلام ها نزدیک به صد سال است که به وجود آمده است اما به تندی زمان کنونی نبوده، زیرا به واسطه ی وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی که تعاملات و ارتباطات را به حد نهایت خود رسانیده شدت این مناقشات هم سبب شده تا بحث مربوط به آسیب های موجود کلامی علاوه بر اینکه انشقاق و درگیری هایی که گاه تا مرز تنش های فیزیکی هم برسد آنرا پر رنگ کند. این تنش ها آنقدر وسیع شده که حتی ناظران جامعه یاری در خارج از جامعه هم از آن آگاهی پیدا کرده و سوال اینان نیز شده است تا جایی که به دیده ی شک به کلام ها نگاه می شود و گاه به گاه این کلام ها را زاده ی فکری خلاق از شاعری متأخر فرض می کنند. از سویی دیگر دشمنان یاری به خاطر سست کردن پایه های اعتقادی جوان یارسان به نوشتن مقاله هایی علمی در اثبات متأخر بودن این کلام ها پرداخته و مقاله هایی چند در این خصوص ارائه داده اند. از سوی دیگر، ساده اندیش یارسان به همراه مغرضِ منافع طلب نیز به این شایعات و مناقشات دامن زده و آشفتگی وحشتناکی را در فضای فکری جامعه ی یاری نشر داده اند. از این رو ضرورت هم اندیشی صاحب نظران جامعه ی یاری به جهت ارائه ی رویکردی برای سامان بخشیدن به این گردباد ویرانگر احساس می شود تا با این هم اندیشی هم جوان یارسان را مأیوس و سرخورده از تفکر یاری نکرده باشیم هم مانع از بروز تشنج و تنش در بین یاران شده باشیم و هم اینکه دین یاری را در خارج از یارسان ساخته ی دست سرویس های اطلاعاتی غرب معرفی نکرده باشیم. در کل اگر افرادی که داعیه دار دین سلطان سهاکی اند برای این فصل از موجودیت این دین ازلی چاره ای نیاندیشند و برای آن دل نسوزانند به قطع و یقین کسی از بیرون نخواهد آمد تا این موضوع را سر و سامان ببخشد.

در این راستا، پس از صدور دعوتنامه و مخاطب قرار دادن حضرات مسند نشین و سادات و فرهیختگان جامعه ی یارسان برای نشست در تاریخ فوق الذکر به جهت بررسی نسخ خطی کلامی و مستندسازی این کلام ها از جانب جناب طیب طاهری و فرستادن این دعوتنامه به همراه یک جلد فصلنامه ی کشکول برای آقایان مدعو و تماس های مکرری که با این حضرات برقرار شده و نیز سایر بزرگان دینی که در جریان این امر مهم قرار گرفتند سرانجام در تاریخ مذکور این جلسه به همراه تعداد دیگری از یاران در روز بیست و یکم مهرماه 1396 ساعت 10 صبح شکل گرفت.

با توجه به اهمیت موضوع سوال اینجاست که، چرا مدعیان حتی برای رؤیت اسناد موجود هم حاضر به حضور نیستند؟! چرا هیچگاه پاسخگو نبوده و نخواهند بود؟! چرا از بحث و مناظره واهمه دارند؟! روی دیگر صحبت مردم هستند که چگونه با بزرگ دینی خود تعامل می کنند؟! آیا این بزرگ دینی رفتاری مبتنی بر حقیقت و متناسب با دستورات کلامی باید داشته باشد و یا اینکه مصلحت و منافع طلبی و حفظ جاه... بر حقیقت و کلام بچربد؟! و تو در آن صورت حقیقت را پیروی خواهی کرد و یا دنباله روی از همان مصلحت و... پیشه ات خواهد بود؟!

عدم حضور غیرموجه آقایان سید امین رسایی، جمخانه شاه ابراهیمی صحنه، سید محمد حسینی، سام الدین تبریزیان در این جلسه تعجب آنچنانی در پی نداشت. زیرا نداشتن سند بالای صد سال بر اساس شواهد موجود نزد ایشان با واقعیات و آنچه که برداشت می شود، خیلی دور از ذهن نبوده؛ و یا دخل و تصرف کردن در کلام ها و کم و زیاد کردن آنها و عدم صداقت و امانتداری در نوشتار، روشنگری را بر نمی تاباند. یا منابع مورد استفاده ایشان که در کتاب خود به آنها رفرنس داده هم دارای قدمتی نزدیک به پنجاه سال است؛ یا منبع آنها صدای ضبط شده است، که نمی تواند سند باشد. خاصه آنکه دفتر مورد رفرنس برخی هم نه تنها به صد سال نمی رسد بلکه مخدوش و دارای اشعاری اهریمنی است که اصلاً نمی توان به آن سند گفت.

وقتی سند اثبات ارائه شود طرف مقابل ناگزیر از پذیرفتن خواهد شد؛ و در صورت عدم وجاهت، وا مانده از آنکه چرا سال های سال بر اشتباه متأکد بوده‌اند؛ در نتیجه هیچگاه چنین افرادی در اینگونه نشستها نه شرکت خواهند کرد و نه برگزاری آن موجبات خرسندی اینان را فراهم خواهد کرد و لذا افراد سالوسی و فتنه گر را مأمور بر هم زدن اینگونه نشست ها می کنند.

جمع بندی صحبت های جلسه و تمام آنچه که به عنوان مناقشه ی کلامی مطرح می گردد در چند نکته نظر متفاوت در مورد کلام ها خلاصه می گردد:

v     عده ای اصلاً اعتنای به کلام ندارند و اهمیت وجود کلام را پس از گفته ی مسندنشین و یا پیر تعریف می کنند. حتی تا جایی که جناب طیب طاهری وقتی که به معرفی نسخ خطی موجود که کلام هایی مربوط به خاندان مربوطه بود پرداخت، با بی اهمیتی این کلام ها را بی ارزش و فاقد اهمیت خواند و توصیه نمودند که وقت خود را به جهت تصحیح این کاغذ کهنه ها به هدر ندهد.

v     عده ای دیگر از جامعه ی یارسان فقط کلام های مربوط به منطقه و خانواده ی پیر خود را قبول دارند و سایر کلام ها را در صورت همخوان بودن با ذهنیت منطقه ای گزینش کرده و با اولویت ثانوی و ثالثی اولویت بندی می کنند و سایر کلام ها را شعر معرفی کرده و فاقد اعتبار می دانند.

v     عده ای به کلام هایی اکتفا می کنند که نسخه خطی آن را از قبل داشته اند و این دوره ها را به واسطه ی کتابت کردن آنها توسط چند بزرگ آیینی می پذیرند و سایر دوره هایی که تازه استخراج شده را نمی پذیرند.

v     عده ای دوره های تازه استخراج شده را می پذیرند زیرا معتقداند که کلام به واسطه ی پراکندگی و کثرت دوره ها و نیز عمق در اشراق کلامی تا زمان نامعلوم می بایست که منتظر کلام بود.

v     عده ای معتقداند که کلام های بسیاری در طول زمان به واسطه ی جنگ و گریزها و ترس و تحت تعقیب بودن ها امحاء شده در گودال دفن شده در دیوار گذاشته شده به آب داده شده... در نتیجه برای احیا این دوره ها می بایست که به باطن متوصل شد و ضمن اتصال این دوره های کلامی را از باطن دریافت کرد و عیناً مکتوب نمود.

حال به نکته نظرات متفاوتی که برای سامان بخشیدن و تدوین و تصحیح کلام ها باید به کار گرفته شود پرداخته می شود:

v     عده ای معتقداند که برای تدوین و تصحیح کلام ها می بایست نسخ خطی بالای صد سال که دارای اصالت و صحت است را مورد رفرنس قرار داد و سایر اشعاری که نسخه ی خطی بالای صد سال ندارند را باید حذف کرد.

v     عده ای معتقداند که کلام ها می بایست از بار ایده ئولوژیک و مفاهیم اشراقی در بطن کلام مورد واکاوی و بررسی قرار بگیرد و اگر فقط به نسخه خطی اکتفا کنیم سبب می گردد تا یحتمل دچار خطا شویم و حقیقت برخی از مفاهیمی که در قالب کلام مطرح گردیده را با دست خود از گردونه ی اعتقادی و میراث فرهنگی و گنجینه ی ادبی - اعتقادی خود کسر کنیم، زیرا کلام ها تا چند صده ی گذشته شفاهی بوده و سینه به سینه به دست ما رسیده است.

v     عده ای معتقداند که به خاطر فاصله ی زمانی از پردیور و بنا به دلایل زیادی همچون جنگ و گریز و فراموشی و مکتوب نشدن کلام های مربوط به این دوره ی مبدأ ناگزیر می بایست که دوره های متأخر که نزدیک به ما هستند و دخل و تصرف کمتری در آنها می باشد را ملاک اعتقادی خود قرار بدهیم و سایر کلام هایی که توسط کاتبین اولیه نوشته شده را نادیده بگیریم.

v     عده ای معتقداند که بیان حقیقت توسط هر کاتبی در هر زمانی کلام است حتی اگر در حال و یا آینده باشد و استدلال اینان نیز مبتنی بر نسخه ی کاتبینی است که کلام را کتابت کرده اند که هیچ کدام از اینها منبع و مأخذ خود را معرفی نکرده اند. به عنوان مثال از کجا معلوم که میرزا رمضان یا میرزا رحیم کاکایی یا پیر ویس یا ملاصمد این کلام ها را ملهمی از باطن دریافت نکرده و ننوشته اند؟! پس مادامی که از باطن دریافت کرده و یا از سینه ی خود استخراج نموده اند پس به چه دلیل اگر کسی پیدا شود و بتواند همان کلام ها را با اشراقی گسترده تر خلق کند آن را نپذیریم؟!

با توجه به ذهنیات متفاوتی که در بین جامعه ی یارسان موجود است، تقریباً جمع کردن این ذهنیات در یک مجموعه، کار آسانی نیست، خاصه اینکه می بایست به خواست خاندانی که بسیار پررنگ است، یا به مصلحت، دست های تفرقه افکن، ترس و عدم حقیقت پذیری که مخالف با اینگونه نشست ها به جهت برملا نشدن تحریفاتی که از قبل وارد دفاتر و ذهن و فکر مردم  کرده اند نیز اشاره کرد.

ماحصل صحبت اینکه مجاب کردن افراد با توجه به برخی از ذهنیات متفاوت انحرافی و غیرمنطبق که حتی حاضر به رویت اسناد دیگران هم نیستند تقریباً غیرممکن است؛ مگر اینکه اراده ای مبتنی بر حقیقتگرایی باشد. در واقع برای تدوین و تصحیح کلام ها فقط نسخه ی خطیِ بالای صد سال و همچنین ایده ئولوژی حاکم بر تفکری که ماحصل دریافت کلام های آن نسخ که مورد وثوق و اصالت است، می باشد نه ذهنیات انحرافی و توهمات ناشی از بخارهای ذهنی.

هر چند تمام کسانی که در جلسه حضور داشتند و هم کسانی که در طی رایزینی ها و خارج از جلسات با ایشان صحبت شده مشترکاً بر سر مواردی چون: تأکید بر نشست نویسندگان و تداوم آن، تشکیل شورا به جهت انجام امورات رتق و فتق چاپ و نشر، حل و فصل نهایی مناقشه ی کلام و ارائه ی این کلام ها در مجلدی مشخص... متفق و متأکد هستند؛ اما واقعیت امر این است که به غیر از آقای طیب طاهری- که سال های سال است که بر این نکته پافشاری می کند و دعوت می کند که بیایید و اسنادش را کنترل و نظر بدهید- سایرین همتی برای سامان بخشیدن به این موضوع نداشته و بنا به دلایل ذکر شده هیچگاه حاضر نبوده و نخواهند شد که در اینگونه محافل گرد هم آیند. البته حاسد و حاقد - همچون یاوه گویی که سفارش یاوه گویی می گیرد و به جانبداری از همانی که در میدان حقگویی و مستندپردازی خود را پنهان می کند و ظاهر نمی شود- ظاهراً نهایت تلاش خود را می کنند که این مشعل هدایت و روشنگری راه حق را با روش‌های مختلف و به بهانه‌های واهی، خاموش کنند. به عنوان مثال چون آقای طیب طاهری متولی این مهم شده است و البته واضح و مبرهن است که بهانه می باشد. یعنی نه خود همت و غیرت و سواد حرکت دارد و نه می گذارد که کسی دیگر حرکتی کند؛ به عبارتی دیگر چون خود نمی تواند حرکت کند در نتیجه دیگری هم نباید حرکتی داشته باشد.

جمع بندی نهایی اینکه تا کنون هیچ دفتر و سندی از جانب کلام نویسان یارسان به چاپ نرسیده که در پایان آن دفتر و یا کتاب تصویر نسخه ی مورد رفرنس آن آمده باشد، مگر دفاتر و کتب چاپ شده ی آقای طیب طاهری؛ که هم تصویر نسخه دارد و هم معرفی منابع که در بخش مأخذ کتاب آمده، و هم اینکه تصویر تمام نسخ خود را در سایت یارسان انعکاس داده است. پس به دلیل حضور نیافتن کاتبین و نویسندگان یارسان بنا به دلایل ذکر شده «بنیاد دایره المعارف یارسان» به سرپرستی جناب آقای طیب طاهری کمافی السابق به تمام یاران و حق پرستان راستین این اطمینان را خواهد داد که با پشتوانه ی عظیم ترین منبع از نسخ کلامی و با پرهیز از حس نامطلوب خاندان گرایی، خانواده محوری و خواست فردی... که دشمن تفکر سلطان سهاکی ست در نهایت صداقتی که با عنایت سلطان حقیقت می باشد همانند گذشته به کار خود ادامه خواهد داد.

 

 

 

سام کاکه‌يي

 مدیریت سایت یارسان

 

 

googlefacebook

This Browser is not good enough to show HTML5 canvas. Switch to a better browser (Chrome, Firefox, IE9, Safari etc) to view the contect of this module properly