یارسان

« دين حقيقت و بينش ياري يك تفكر ايلياتي و عشيره‌اي نيست كه براي محاسبات آن راهكاري سنتي بدون دخيل دادن علم و هر آنچه كه در حوزه‌ي نظامنديِ كائنات تعريف دارد در نظر گرفته شود. در واقع هر چقدر كه اشراق و مفاهيم يك تفكر بالاتر باشد، مباحث و گفتمان مربوط به آن نيز تخصصي‌تر و مشكل‌تر مي نماياند. پس ما نمي‌بايست كه مفاهيم را به اندازه‌ي وجود خود پائين بكشيم تا كه به گونه‌اي گردد كه هيچگاه عزم جزم براي بالا كشيدن و سعي براي فهميدن در خود پيدا نكنيم.»

 

 

 

 

نوشته شده توسط مدیر سایت دسته: تازه های نشر
نمایش از 30 مرداد 1397 بازدید: 313

zig3

چاپ سوم كتاب زيگ آريايي- كردي به قلم طيب طاهري منتشر شد.

اين كتاب برای بار سوم در قطع وزیری در 250 صفحه مشتمل بر  مقدمه چاپ سوم، مقدمه، گاهشمار آريایي ـ كردي از ديرباز تاكنون، ستارهشناسي و محاسبه‌ی آن در گاهشمار كردي، مبدأ گاهشمار، چگونگي محاسبه‌ي سال و آغاز آن، کبيسه و کبيسهگيری در گاهشماری خورشيدی، پنجه (خمسه‌ی مسترقه)، سرانجام دورهی کیهان، منابع و مأخذ، منتشر گردید.

 

 جهت سفارش و خرید کلیک کنید

.. 229

 

 
نوشته شده توسط مدیر سایت دسته: تازه های نشر
نمایش از 17 شهریور 1394 بازدید: 2128

اثری دیگر از محقق و نویسندۀ کُرد یارسانی طیب طاهری منتشر شد.

bangesarhadan

نام کتاب: بانگ سرحدان (شمه ای از مفاهیم و اشراق مستتر در کلام های یارسان(

مولف: طیب طاهری

ناشر: مرکز تحقیق و نشر مکریانی )خانه ی موکریانی بو چاپ و بلاو کردنه وه(

این اثر ارزنده در برگیرنده ی مطالبی همچون کلام های یارسان، پله های اشراق، هستی و نیستی، مراتب هستی، جنگ سرمیل یا بحث ذات و صفات، ثنویت، خیر و شر، دوره ی کلامی هانی گناولی، والله خیروالماکرین، رندی، عزازیل، پارادوکس، دین و سیاست، نماز یا نیاز،دوره ی کلامی نماز یاری، قولتاس، هفتن هفتوانه، داود و رمز و رموزات کائناتی، دوره ی کلامی دره شیش، ایوت، رستاخیز... است.

مؤلف در این اثر کوشیده تا موارد و مطالبی که بر علیه یارسان دستمایه میگردد را با دلایل و مستندات شرح و تفسیر کند و در اثبات آنها اقدام نماید، همچنین سعی شده تا موارد تحریفی که در تفکر یاری رسوخ کرده را مشخص کند و  در رد آن تحریفات ادله ارائه دهد.

طاهری عنوان کرد: این کتاب ابتدا در شرح زبور حقیقت نوشته شده بود و در آن سعی شده تا مباحث پر رنگ زبور حقیقت تأویل گردد که پس از درخواست یاران آن را کاملتر کرده و این دلیلی بود که چاپ این اثر به تعویق افتد.

مباحث مربوط به علم حصولی و حضوری، بحث شاه ابراهیم و بابایادگار، نماز و روزه ی اهل شریعت، پیر تخت و شرح آن، دلیلی داود و نایبان آن،... از جمله مباحثی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

 
نوشته شده توسط مدیر سایت دسته: تازه های نشر
نمایش از 30 تیر 1396 بازدید: 767

photo 2017-07-20 23-21-04

 

طیب طاهری - نگاهی بر نسخ کلامی یارسان، فصلنامه کشکول، سال دوم، شماره 3،پیاپی 7، بهار 1396

 

کشکول

فصلنامه اختصاصی نسخه­ های خطی 

 

برای تهیۀ اشتراک سال دوم عدد 1 را به شماره تلفن 09357270031 ارسال فرمایید.

 

 

 
نوشته شده توسط مدیر سایت دسته: تازه های نشر
نمایش از 03 ارديبهشت 1394 بازدید: 456632

 

تقويم آريايي - کردی (pdf)  

 

                    saresid-end 

مقدمه:

درآمدی بر گاهشمار آریایی – کردی

 (ضیاالدین ترابی)

خوشحالم می‌بینم گاهشمار کردیِ جدید که توسط محقق سخت کوش آقای طیب طاهری تهیه و تنظیم شده و در حال چاپ و انتشار مي‌باشد. اهمیت عمده‌ي این گاهشمار در این است که از یک سو مبتنی بر اسناد و روایت‌های تاریخیِ موجود در رابطه با جشن نوروز کردی است و از سوی دیگر ریشه در گاهشمار کهن زرتشتی- آریایی دارد که پیشینه آن به 507 سال پیش از میلاد (1128 سال پیش از هجرت) بر می‌گردد.

نوروز کردی گرمسيري يا همان نوروزمانگ مطابق با 25 بهمن ماه امروزی یا 26 ماه دلو در گاهشمار شمسی پیش از 1304هـ.ش در حقیقت بازمانده همان نوروز اعتدالی در سال 242 هـ.ق مطابق با 225 یزدگردی با اصلاح و تطبیقي است كه به دستور متوکل علی‌الله عباسی( 232-247 ) به طور موقت انجام گرفت و دوباره در زمان خلافت معتضدبالله (279-289هـ.ق)به مرحله اجرا درآمد. بدین ترتیب با اجرای به اصطلاح چنین کبیسه‌ای روز 26 ماه دلو (بهمن) سال 225 یزدگردی مطابق شد با اول فروردین ماه (روز نوروز) سال 236 هجری شمسی، حادثه‌ای که به عنوان یک سنت توسط کردها حفظ شد و هر ساله به عنوان نوروز کردی گرمسيري جشن گرفته می‌شود.گفتنی است ثابت نگه‌داشتن یک روز سال به عنوان نوروز یا جشن بی سابقه نیست، و نمونه مشابه آن را می‌توان در گاهشمار سنتی ارمنیان مشاهده کرد. بدین ترتیب که تا حدود یکصد سال پیش، مردم ارمنستان روز 11 ماه ژوئيه میلادی (ژولین) مطابق با 20 تیرماه خورشیدی اعتدالی را به عنوان نوروز یا به اصطلاح خودشان نوسرد جشن می‌گرفتند. گرچه در نوشته‌های خودشان جز این که نوشته‌اند این رسم از سال552میلادی(ژولین)مرسوم شده هیچ دلیل علمی برای چنین حادثه‌ای ارائه نشده،اما درحقیقت این اتفاق بازمانده‌ي رواج گاهشمار پارسی (یزدگردی)در ارمنستان و ثابت نگه‌داشتن یک روز تاریخی به عنوان یک سنت دیرین و رعایت آن است. چرا که سرزمین ارمنستان قرن‌ها بخشی از امپراطوری بزرگ پارسیان بوده و گاهشمار رایج درآن سرزمین هم گاهشمار پارسی بوده است،پس بدیهی‌ست که باید پیشینه آنرا در گاهشمار پارسی (یزدگردی) جستجو کرد. بدین ترتیب در صورت تطبیق تقویم‌های میلادی و پارسی (يزدگردی) به راحتی می‌توان دریافت که این جشن نوسرد ارمنی چیزی جز حفظ یک جشن کهن پارسی و زرتشتی نیست که همان روز نوسرد یا روز ششم فرودین ماه در سال 1060 پارسی (79 – یزدگردی) یا 79 سال پیش از به سلطنت رسیدن یزدگرد سوم ساسانی در سال 632 میلادی است. بدین گونه که در صورت تطبیق دو تقویم میلادی (ژولین) و گاهشمار پارسی(یزدگردی) خواهیم داشت: 1/1/1060 پارسی = 6/7/552 میلادی (ژولین)و در نتیجه داریم: 6/1/ 1060 پارسی = 11/7/552 میلادی (ژولین) برای تطبیق دو مورد نوروز کردی گرمسيري و جشن نوسرد ارمنی تنها با در دست داشتن یک مبدأ گاهشماریِ دقیق عملی است، که همانا گاهشمار آریایي- کردی مي‌باشد و مبدأ آن 507 سال پیش از میلاد است كه دلایل علمیِ چنین مبدأی به روشنی بیان شده است. علي‌كل در این مورد اسناد فروانی وجود دارد که متأسفانه از دید مورخان و تقویم نگاران به دور مانده که در اینجا مختصري به چند مورد اشاره خواهد شد:

1- گزارش بندهشن در مورد دين‌آوري زرتشت و مبدأ زرتشتي.

2- گزارش ابوريحان بيروني در مورد تولد اشو زرتشت در 258 سال پيش از اسكندر (تاريخ اسكندري)،و اصلاح گاهشماريِ پارسي توسط وي.(آثارالباقيه72).

3- گزارش زاداسپرم در مورد كبيسه‌گيري و انتقال روز درگذشت اشوزرتشت از 11 ارديبهشت ماه به 11 دي‌ماه با اجراي 8 ماه كبيسه. (گزيده زاداسپرم208 ).

4- گزارش مسعودي در مورد به سلطنت رسيدن يزدگرد سوم ساساني در اول تيرماه سال 1379 بخت‌النصر.(التنبيه‌والاشراف 179).

5- گزارش مسعودي در باره‌ي تاريخ وفات حضرت رسول (ص) در روز دوشنبه هفتم ربيع‌الاول 11 هـ.ق مطابق با سوم(اول) ماه حزيران سال 943 اسكندري مطابق با 16 اسفند ماه فارسي به سال 1380 بخت‌النصر و سال صدم پادشاهيِ انوشيروان پسر قباد. (التنبيه‌والاشراف257).

6- گزارش ابوريحان بيروني در مورد مدت حكومت ايرانيان از زمان اشو زرتشت تا درگذشت يزدگرد سوم ساساني به مدت 1221 سال.(آثارالباقيه 72).

7- گزارش مورخان و منجمان در مورد تاجگذاري يزدگرد سوم ساساني در نوروز يزدگردي (اول فروردين ماه سال خورشيدي ناقصه) مطابق با اول تيرماه سال يازدهم هجري شمسي (اعتدالي) و مطابق با 22 ربيع‌الاول سال يازدهم هجري قمري و مطابق با 16 ژوئن 632 ميلادي و 16 حزيران 943 اسكندري. (همايي،تاريخ ايران362).

كه از اين 6 مورد دو مورد اول و دوم در مورد تولد و مبدأ زرتشت با چهار مورد بعدي با هم در ارتباط‌اند، به ويژه گزارش زاداسپرم، مسعودي و ابوريحان كه هر سه با مورد آخر درباره‌ي تطبيق نوروز سال نخست يزدگردي (سال جلوس يزدگرد سوم به سلطنت) با انقلاب صيفي (اول تابستان يا روز اول تيرماه سال 11 هجري شمسي) در ارتباط كامل‌اند؛ به ويژه با اندكي دقت متوجه مي‌شويم كه بين دو گزارش شماره‌ي 5 و 7 اشاره به سال 943 اسكندري شده است، كه همين 943 سال اسكندري در گزارش ابوريحان بيروني (گزارش شماره 6) به طور ضمني در رقم 1221 سال نهفته است. بدين گونه اگر از اين رقم 1221 سال كه به تأييد ابوريحان بيروني فاصله‌ي بين تولد اشو زرتشت و درگذشت يزدگرد سوم است 20 سال سلطنت يزدگرد سوم را كسر كنيم به رقم 1201 سال مي‌رسيم، كه در صورت كسر 258 سال فاصله‌ي بين اشو زرتشت و اسكندر (تقويم اسكندري) باز خواهيم داشت 943 سال، يا همان سال 943 اسكندري كه شانزدهم حزيرانِ آن مطابق بوده است با روز جلوس يزدگرد سوم به سلطنت، كه روز اول فروردين ماه خورشيديِ ناقصه (پارسي كهن يا يزدگردي اخير) يا همان روز نوروز سال اول تقويم يزدگردي است كه مطابق بوده است با اول تيرماه سال يازدهم هجري خورشيدي. بنابراين با توجه به چنين مبدأ تاريخي است كه امسال سال 2522 آريايي-كردي مي‌باشد يا 1128+1394 = 2522. 

 

 

تقويم آريايي- كردي استخراج از كتاب زيگ آريايي-كردي

 (طیب طاهری)

 

تقويم كردي در حال حاضر به سه شيوه در مناطق مختلف كردنشين محاسبه مي‌گردد؛ يكي تقويم ميلادي با ماه‌هاي سرياني است، ديگر تقويم خورشيديِ پس از 1304 مصوب شوراي ملي ايران با تغيير در نام ماه‌ها، و ديگر تقويم ديني– نجوميِ غير رسمي در ميان قبايل مختلف كردستان. تقويم پيش رو كه شرح آن در كتاب زيگ آريايي- كردي و با ترجمه‌ي « سالَپيـَوي ئاريايي- كوردي» آمده به هر سه مورد پرداخته است.

در خصوص مبدأ گاهشماري و اينكه مباديِ تقاويم مي‌بايست قابل محاسبه و بر اساس علم گاهشمار باشد آقاي ضياء‌الدين ترابي شرح مختصري ارائه نموده‌اند كه براي اطلاعات بيشتر مي‌توان به كتاب ايشان تحت عنوان «زردشت و گاهشماري ايراني» و همچنين مبدأ گاهشمار از كتاب « زيگ آريايي- كردي» مراجعه كرد.

در خصوص تقويم كردي سردسيري مي‌بايست عنوان كرد كه اين سالشمار همان تقويم جلالي مي‌باشد كه متناسب با آب و هواي منطقه‌ي كوهستاني و شمال كردستان است. تمام ماه‌هاي آن 30 روزي‌ست و پنجه تار يا خمسه‌ي مسترقه نيز در پايان ماه آخر سال محاسبه مي‌گردد، كه در سال‌هاي كبيسه خمسه 6 روزي خواهد شد. اما تقويم كردي گرمسيري يك تقويم نجومي- ديني مبتني بر محاسبه‌ي تقديم اعتدالين بر اساس موقعيت زمانيِ جامعه‌ي شباني و ديني است.

اين تقويم راهبر محاسبات علم‌التنجيم مي‌باشد و علاوه بر آنكه همخوان با آب و هواي جنوبي كردستان است مي‌توان سعد و نحس روزها را نيز با آن مشخص نمود. در واقع اين تقويم يك تقويم ديني است كه بر اساس چرخش زمين متناسب با نقطه اعتدالين، حركت و جابجايي ستارگان و انطباق آن با ناظر زميني و متأثر شدن از انرژي‌هاي مربوطه وضع شده است. ماه‌هاي آن سي روزي مي‌باشد و آغاز سال آن از 25 بهمن برابر با 14 فوريه است و خمسه نيز در پايان آخرين ماه سال محاسبه مي‌گردد كه در سالهاي كبيسه 6 روزي خواهد شد. اين تقويم و محاسبه‌ي آن صرفاً بر اساس بُرُج دوازده‌گانه در دايره‌البرج و انطباق آنها بر زمين محاسبه مي‌شود كه به جهت ثابت نگه داشتن آن و مشخص نمودنش منطبق بر سالشمار ثابت خورشيدي تعريف مي‌گردد.

ناگفته نماند اين تقويم علاوه بر لحاظ كردن صورت‌هاي فلكي و ستارگان مربوطه در محاسبات خود، كاملاً با شرايط كشت و زرع و دامداري نيز منطبق است، به همين دليل تقويم خراجي صحه بر آن مي‌گذارد؛ و اگر چنانچه در طول تاريخ ازاين تقويم بحثي به ميان آمده خود دليلي است بر كهن بودن موضوع. همانگونه كه نقل شده اولين كساني كه به اين تقويم روي آورده‌اند بابلي‌ها در 2000 سال قبل از ميلاد بوده‌اند.

اين تقويم و محاسبه‌ي آن توسط كردها در طول زمان لحاظ مي‌شده چراكه جامعه‌ي كردها مبتني بر آموزه‌هاي زردشت- حفظ حرمت زمين و حيوان(شباني و كشاورزي)- بوده. همخوان بودن آب و هوا با رويت صور فلكي و همچنين نقطه صفر آغازين سال در زمان وضع، و غير منطبق شدن اين موارد بر هم در طول زمان به خاطر جابجائيِ ستارگان باعث به وجود آمدن مبحث مربوط به تقديم اعتدالين و محاسبه‌ي اختلاف مي‌گردد. به عنوان مثال شخصي كه مثلاً در صورت فلكي ثور به دنبال مطلب مورد نظر خود بوده اين امكان در زمان دومين ماه از تقويم خورشيدي برايش فراهم نمي‌شده چراكه اين صورت فلكي را در آسمان نمي‌ديده، پس به جهت رويت اين صور و مشخص نمودن آن بر اساس تقويم خورشيدي مي‌بايست كه زمان رويت اولين صورت فلكي يعني حمل را به عقب كشاند، به اين شكل و محاسبه رويت برج حمل در اواخر بهمن‌ماه خورشيدي قرار مي‌گيرد و اين مهم توسط نقطه صفر اعتدال خورشيدي ثابت نگه داشته مي‌شود. اما دلايلي كه مي‌توان به جهت اثبات و موجوديت تقويم كردي گرمسيري در كردستان به آن اشاره كرد كه شامل شواهد و قرائن بازمانده در ميان قبايل كرد منگور،سكر،مكريان،لك... مبني بر روز آغاز سال در بهمن‌ماه خورشيدي در نزد اينان اشاره كرد. محاسبه‌ي گاهشمار خراجي كه محل دستور و محاسبه‌ي آن در موصل و خاك كردستان بوده و آن 25 بهمن خورشيدي به جهت آغاز سال را به دست مي‌دهد.(زيگ‌آريايي-كردي،ص47) محاسبه‌ي روز واقعه‌ي مرنو در زمان سلطان اسحاق برزنجه‌اي كه 16/9/636 خورشيدي بوده كه به تبع آن آغاز سال در 25 بهمن خورشيدي را به دست مي‌دهد.(زيگ،ص55) بحث خوشه‌ي پروين در صورت فلكي ثور و اولين رويت آن از آسمان شرقي در 20 آبان خورشيدي به عنوان اولين روز زمستان كردي گرمسيري كه باز همان 25 بهمن خورشيدي براي آغاز سال به دست مي‌دهد.(زيگ،ص120) نبرد اپوش (قلب‌العقرب) و تيشتر (گلاويژ) كه در اوستا هم به آن اشاره شده است و از ديد ناظر زميني باز همين تاريخ 25 بهمن خورشيدي را براي آغاز سال كردي گرمسيري به دست مي‌دهد.(زيگ،ص111) اشاره‌ي متون كلاميِ يارسان به بحث نيش عقرب و تأثيراتي كه از آن ارائه داده مي‌شود كه باز همان 25 بهمن خورشيدي را براي آغاز سال كردي گرمسيري عنوان مي‌دارد.(زيگ،ص37،128) مبحث مربوط به تقديم اعتدالين كه دقيقاً منطبق بر كلام‌هاي يارسان است و بررسي آن تو را به 25 بهمن خورشيدي به جهت آغاز سال كردي گرمسيري رهنمون مي‌سازد.(زيگ،ص130) پنجه يا خمسه‌ي مسترقه نيز از جمله دلايلي است كه در صورت محاسبه‌ي آن در پايان آخرين ماه سال در تقاويم كردي(سردسيري،گرمسيري) توجيهي خواهد شد بر دلايل ذكر شده.(زيگ،ص227) اين سالشمار همان تقويمي است كه زرتشت آن‌را تدوين و بنيان گذاشته كه ساير تقاويم هم بر همين اساس تعريف و موجوديت پيدا كرده‌اند پس تمام تواريخي كه در مناسبت‌هاي اين تقويم ارائه داده شده آريايي مي‌باشد كه در صورت كسر كردن 1128 از آن تاريخ خورشيدي آن به دست خواهد آمد.

 

 

طیب طاهری

 

  

 
نوشته شده توسط مدیر سایت دسته: تازه های نشر
نمایش از 20 شهریور 1394 بازدید: 2239

انتشار این خبر تنها جهت اطلاع یاران است؛ نه تایید و تصدیق.

کتاب «پیدایش سلسله اهل حق» نوشته سیاوش دلفانی، روانه کتابفروشی‌ها شده است.

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/15/3/1640274.jpg

به گزارش فرهنگ امروز و مهر نیوز به نقل از ایبنا؛ 

         در طول دو سده اخیر دگرگونی‌های شگرفی در رابطه با تحقیقات مستشرقان جهان درباره چگونگی پیدایش سلسله اهل حق به وجود آمده است. نویسندگان، محققان، شرق‌شناسان اروپایی و غیره پیرامون این سلسله در دهه‌های گذشته سخن گفته‌اند ولی تمامی این داده‌ها برای ترسیم چهره‌ای روشن از بنیان‌گذاران و رهبران این گروه کافی نیست زیرا این مولفان بنا به انگیزه‌های شخصی و برداشت‌های گوناگون پیرامون این سلک به نوشتن کتاب اقدام کرده‌اند. لاجرم دریچه‌های واقعی متون سلسله هماره بر شرق‌شناسان بسته مانده است، زیرا طایفه اهل حق از نظر مذهبی بخشی از شیعیان تندرو و دوازده امامی به شمار می‌روند که در طی قرن‌ها ولایت علی (ع) را سینه به سینه حفظ کرده و در راه مجاهد سَر داده‌اند ولی سِر نداده‌اند و بر همین اساس مولفان و مورخان ضد شیعه قبل از به رسمیت رسیدن مذهب تشیع در ایران و چه بسیار پس از آن اطلاعات دقیقی درباره آنها آگاهانه یا از روی بی اهمیت دانستن موضوع به زعم خود در تالیفات خود وارد نساخته‌اند و در بسیاری از این نوشته‌ها مطالب نادرست و غیرواقعی راه پیدا کرده است. همین مساله تاریخ‌نویسان و مستشرقان شرق را گمراه کرده و لاجرم احوال بزرگان این مکتب در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «از طرفی پیروان سلسه اهل حق هم که پیرامون سلک خود به گردآوری کتاب پرداخته‌اند اغلب مجموعه‌هایی است از سروده‌ها و تواریخ غیرمتجانس که پیروان در جمع‌آوریشان نتوانسته‌اند آنها را بر اساس یک روش منطقی تنظیم نمایند. مضافا القاب تقیه‌ای رهبران و بنیانگذاران اولیه سلسله نیز پیچیدگی و سررگمی آن کمک کرده است. لاجرم تنها با ریزبینی و ژرف‌نگری در این نسخ با توجع به سایر کتب تاریخی و خطی و تذکره‌ها و غیر آن در ایران و کشورهای همجوار و روایت‌های گوناگونی  که در نزد این سلسله رایج است می‌توان تنها تصویر دقیقی از تاریخ پیدایش سلسله اهل حق به دست آورد.»

کتاب «پیدایش سلسله اهل حق» نوشته سیاوش دلفانی با شمارگان هزار و 200 نسخه در 774 صفحه به قیمت 30 هزار تومان به همت انتشارات منشور امید منتشر شده است.

 
نوشته شده توسط مدیر سایت دسته: تازه های نشر
نمایش از 27 بهمن 1392 بازدید: 64390

انتشار این خبر تنها جهت اطلاع یاران است؛ نه تایید و تصدیق.

خبرگزاری رسا ـ کتاب آیین یارسان (اهل حق) تألیف منصور رستمی از سوی انتشارات شاکر به بازار کتاب ارائه شد.

 

IMAGE635272996549218750.JPG

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلد اول کتاب آیین یارسان (اهل حق) از »مقدمه و فصل‌های کلیات، پیدایش فرق و مذاهب اسلامی و پیدایی یارسان، دوره‌های ظهور ذاتی، عقاید و باورها، اخلاق آداب و رسوم و اماکن مذهبی، منابع و آثار آیینی و عوامل وحدت و دلایل اختلاف آرای خاندان‌ها و طوایف اهل حق«گردآوری شده است.

 

در مقدمه این کتاب در تعریف یارسان می‌خوانیم: «یارسان به فرقه‌ای اطلاق می‌شود که بخشی از مجموعه عقاید، قوانین و دستورات آیینی آنان با عقاید و معارف اسلامی قابل تطبیق می‌باشد و در برخی موضوعات و مسائل و برنامه‌های عبادی و آداب و رسوم، با سایر ادیان الهی و باستانی شباهت‌هایی دارد. تاریخ پیدایش این جریان فکری ـ مذهبی به قرن اول هجری برمی‌گردد

 

فصل اول این کتاب به «وجه‌ نام‌گذاری یارستان، ظهور آیین یارستان، آشکارشدن معارف آیین یارسان، ماهیت آیین یارستان و سرّمگو، نخستین مروج و مبلغ آیین یارسان، قانون‌گذار آیین یارسان، کتاب و منابع آیینی و زیستگاه یاران اهل حق» پرداخته شده است.

 

عناوین »:ظهور اسلام، رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و پیدایش فرقه‌ها، تاریخچه غلو، آغازگر غلو در اسلام، رابطه غلات و آیین یارسان، اهمیت مبدأ تاریخ، اصول و زیرساخت‌های اعتقادات، مراحل ظهور ذات و پیدایی ازلی یارسان، درجات تجلی، انسان تجلی‌گاه خدا، تجلی و ظهور ذات حق، فیض حق، عالم ملکوت، نمودار قوس نزول، ظهور ذات یا مظهر ذات حق، نقد حلول ذات حق یا ملک، اقسام دونادون (تناسخ) و تکامل نفس در بدن واحد» در فصل دوم دیده می‌شود.

 

فصل سوم موضوعات: «دوره‌های ظهور ذات و آغاز پیدایش آیین یاری، ظهور ذات حق در خاوندکار، دوره‌های ظهور ذاتی در جامه بشری و تاریخ آن، تشکیلات و قانون‌گذاری آیین یارستان، تاریخ دوره‌های ظهور ذاتی بعد از سلطان، تاریخ دوره ظهور صاحب زمان، اعتقادات مبتنی بر تناسخ و حلول، ویژگی‌های امام و پیامبر صلی‌الله‌علیه وآله، محشر کلی، علت ناقص الخلقه بودن بر دونادون و عدالت و نقد آن، آراء مختلف پژوهش‌گران درباره آیین یارسان، تعریف دین، ظهور و تجلی حق تعالی، عدم وابستگی یارستان به دیگر ادیان و نشانه‌ها و دلایل وابستگی آیین یارسان به اسلام» را در خود جای داده است.

 

در فصل چهارم مباحث: «مبانی و زیر ساخت‌های اخلاق و آداب و رسوم، سرسپردگی به سلطان اسحاق، اهل حق و تقسیمات آن، عبادات، حلال و حرام، طهارت، روزه، نذر و نیاز، وضوی جم، غسل، طریقه لجام غسل، ازدواج، طلاق، خطبه طلاق و اماکن مذهبی و عبادی» مورد بررسی قرار گرفته است.

 

در فصل پنجم موضوعات: «کلام یا گفتار بزرگان، کلام‌های قبل از ظهور سلطان، کلام دوره ظهور سلطان، جایگاه دیوان گوره، کلام‌های بعد از ظهور سلطان اسحاق، کلام‌ها و سروده‌های بعد از دفتر نوروز، حق الحقایق و ویژگی سروده‌های دفاتر و کلام‌ها» دیده می‌شود.

 

فصل ششم این کتاب دربردارنده «شناخت درست، مبانی وحدت، عوامل بروز اختلاف نظر، میزان آگاهی و باور یاران، آگاهی و نگرش کلام خوان‌ها، وابستگی و عدم وابستگی اهل حق (تاریخی)، آداب و رسوم، نماز، روزه، نگرش کلام‌های عصر سلطان و بعد از آن و رهبران و بزرگان مذهبی» است.

 

شایان ذکر است، جلد اول کتاب آیین یارسان (اهل حق) تألیف منصور رستمی در 224 صفحه، در قطع وزیری، با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 7500 تومان از سوی انتشارات شاکر به بازار کتاب ارائه شده است.

 

 

 

صفحه2 از4

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 بعدی > پایان >>

googlefacebook

This Browser is not good enough to show HTML5 canvas. Switch to a better browser (Chrome, Firefox, IE9, Safari etc) to view the contect of this module properly