یارسان

« دين حقيقت و بينش ياري يك تفكر ايلياتي و عشيره‌اي نيست كه براي محاسبات آن راهكاري سنتي بدون دخيل دادن علم و هر آنچه كه در حوزه‌ي نظامنديِ كائنات تعريف دارد در نظر گرفته شود. در واقع هر چقدر كه اشراق و مفاهيم يك تفكر بالاتر باشد، مباحث و گفتمان مربوط به آن نيز تخصصي‌تر و مشكل‌تر مي نماياند. پس ما نمي‌بايست كه مفاهيم را به اندازه‌ي وجود خود پائين بكشيم تا كه به گونه‌اي گردد كه هيچگاه عزم جزم براي بالا كشيدن و سعي براي فهميدن در خود پيدا نكنيم.»

 

 

 

 

نوشته شده توسط مدیر سایت دسته: اخبار اصلی
نمایش از 25 شهریور 1398 بازدید: 30

تحصیل پیروان ادیان دیگر در مدارس ممنوع شد ...

محسن حاجی میرزایی 8 روز پس از کسب تصدی وزارت آموزش و پروش

763900 746

در روز چهارشبنه در جلسه هیئت وزیران، درباره تحصیل دانش‌آموزان پیرو ادیان غیررسمی گفت:

 

«اگر دانش‌آموزان اظهار کنند که پیرو ادیان دیگری به‌جز ادیان رسمی کشور هستند

و این اقدام آنها به‌ نوعی تبلیغ محسوب شود،تحصیل آنها در مدارس ممنوع است».

--------------

 

سخنانی که کاملاً مغایر با اصول 23 ، 28 و 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی است.

 

در ادامه

 

محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس در مورد سخنان وزیر آموزش و پرورش مبنی بر این‌که تحصیل پیروان ادیان دیگر به جز ادیان رسمی کشور در مدارس ممنوع است، گفت: 

«اشاره وزیر آموزش و پرورش بر ادیان غیررسمی است؛ در کشور برخی فرقه‌ها، گروه‌ها و جریاناتی وجود دارد که برای جامعه مضر هستند و دولت مسئولیت یا موظف به این نیست که برای این گروه‌ها و فرقه‌ها امکانات تحصیلی و آموزشی فراهم کند».

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سخنان وزیر آموزش و پرورش در تناقض با اصول قانونی اساسی نیست، گفت:

«طبیعتا سخنان وزیر آموزش و پرورش اشاره به ادیان غیررسمی دارد؛ از طرفی حتی دانش‌آموزانی که پیرو ادیان غیررسمی هستند، می‌توانند در فرم‌های ثبت‌نامی آن‌جا که خواسته‌اند به دین و مذهبشان اشاره شود، ننویسند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید».

 

پس پیروان «ادیان غیررسمی» چیزی در فرم ثبت‌نام ننویسند

 

 
نوشته شده توسط مدیر سایت دسته: اخبار اصلی
نمایش از 29 خرداد 1398 بازدید: 82

به گزارش خبرگزاری تابناک، بی‌شک خبر کشته شدن میترا استاد همسر دوم نجفی شهردار سابق تهران توسط وی را شنیده اید، میترا استاد اهل شهرستان اسلام آباد غرب و از مردم یارستان است و این روزها شایعاتی مبنی بر احتمال رضایت گرفتن آقای سید نصرالدین حیدری رهبر جامعه اهل حق از خانواده وی در فضای مجازی و حقیقی بگوش می‌رسد که با واکنش های همراه گردید است، اما آیا این صحبت ها صحت دارد؟

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRvgasdjKcUu-d42WqBHfgDGwp2k4ywSqfwDC3rgH2zMsnhgu9C

سيد جلال الدین حیدری فرزند سید نصرالدین حیدری در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت : شایعه نه تنها در کرمانشاه بلکه در کل کشور همواره بوده و این موارد زیاد مهم نیست بلکه مهم این است که مردم به این شایعات توجه نکنند.

وی افزود : طی سال هزاران نفر برای حل مشکلات خود نزد آقا سید نصرالدین مراجعه می‌کنند و ایشان نیز با برسی آن موضوع و مشکل رخ داده تصمیم گیری می‌کنند و این طبیعی است.

ایشان در ادامه گفت : درخصوص شایعه مطرح شده نیز شاید برخی در بین خودشان گفته باشند که جهت گرفتن رضایت نزد آقا برویم که بنده از آن مطلع نیستم، اما تا کنون هیچ شخص حقیقی و حقوقی جهت مطرح کردن این مسئله و گرفتن رضایت به ایشان مراجعه نکرده اند و اگر نیز مراجعه کنند باز طبیعی است چراکه درب خانه ایشان بروی همه باز است، اما در صورت مطرح شدن این موضوع، مهم این است که آقا چه تصمیمی خواهند گرفت، مطرح کردن یک درخواست توسط درخواست کنند امری طبیعی است، اما مهم، پاسخ مثبت یا منفی دادن به آن درخواست توسط آقاست و بنده بعنوان فرزند و از نزدیکان ایشان تا این لحظه از تصمیم ایشان در این خصوص مطلع نیستم و شایعات مطرح شده را تکذیب می‌کنیم و این شایعه آنقدر کوچک است که اصلا به آن توجهی نداریم.

به گزارش خبرگزاری تابناک، حال باید دید هدف افرادی که دست به انتشار چنین شایعاتی می‌زنند چیست؟ آیا قصد دارند از این موضوع بهره برداری سیاسی کنند و ماهی خود را از این آب خون آلود صید کنند؟ عده ای نیز با انتشار اخبار کذب دیگری قصد داشتند به اختلافات قومی مذهبی دامن بزنند که سعه‌صدر جامعه اهل حق و تیزبینی رهبر این جامعه مانع بروز اختلافات گردید.

 
منبع: تابناک
 
نوشته شده توسط مدیر سایت دسته: اخبار اصلی
نمایش از 30 خرداد 1398 بازدید: 74

98 03 30

 

 نشست دکتر جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور با مدیران کل، معتمدین، نخبگان و برگزیدگان استان کرمانشاه پنجشنبه 30 خرداد 1398 در سالن شهدای دولت کرمانشاه

https://static3.fartaknews.com/thumbnail/zVe3EieLmb1x/UzAzk2rXQgyoUFsRvy-RrW0GCLPUFmP0Z4RewB091aAjgQv9DFPUPTagInld1OZ6/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA+%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86+%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C+%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA+%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1+%D8%A8%D8%A7+%D9%85%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%DB%8C%D9%86+%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87.jpg

 

استاندار كرمانشاه: 

مطالبات جامعه اهل حق را بطور ویژه پیگیری می کنیم

 

http://www.ostan-ks.ir/media/2106666/photo_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B9-%DB%B0%DB%B6-%DB%B2%DB%B0_%DB%B1%DB%B1-%DB%B1%DB%B0-%DB%B0%DB%B9.jpg?anchor=center&mode=crop&width=800&height=600&rnd=132055081090000000استاندار کرمانشاه با اشاره به پیگیری های مطالبات جامعه اهل حق استان اکید کرد: مدیریت استان در توزیع اعتبارات،همواره تعادل و توازن را نسبت به مناطق لحاظ کرده است.

به گزارش واحد خبر روابط عمومي و امور بين الملل استانداري؛ مهندس هوشنگ بازوند در نشست با جمعی از جامعه اهل حق استان کرمانشاه که با حضور معاون سیاسی وزیر کشور تشکیل شد افزود: در زلزله سال۹۶، شاید بیشترین خسارات جانی و مالی به جامعه اهل حق وارد شد اما به مانند سایر مناطق کارهایشان دنبال شد.

وي بيان داشت: در امداد رسانی زلزله، جامعه اهل حق بخوبی کمک رسانی کردند و تنها گروهی بودند که امداد ونجات را خودشان مدیریت کردند. أین جامعه نیز به مانند برادران شیعه و سنی از نظام جمهوری اسلامی دفاع کرده و حس وطن پرستی با پوست و خونشان عجین بوده است.

مقام عالي استان ادامه داد: حضور و مشارکت جامعه اهل حق در ادوار مختلف انتخابات مطلوب بوده و هر کجا تهدیدی وجود داشته در تبدیل ان به فرصت پیش قدم بوده اند.

استاندار كرمانشاه اظهار داشت: در حوزه اشتغال با کمبودهایی روبرو هستیم البته باید عقب ماندگی های استان کرمانشاه در هشت سال جنگ تحمیلی را لحاظ داشت که قطار استان از ریل توسعه عقب ماند. برخی وزارتخانه ها باید به دیده کمک و همراهی مسائل استان را پیگیری کنند. علیرغم آماده بودن اعتبار، ساخت بیمارستان دالاهو به دلیل بروکراسی اداری به تاخیر افتاده است.

مهندس بازوند افزود: بطور جدی پیگیر مطالبات زیربنایی و عمرانی جامعه اهل حق خواهیم بود و بصورت ویژه دنبال خواهددشد. جامعه اهل حق مردمانی نجیب و با اصالت هستند.

 

معاون سیاسی وزیر کشور: 

دولت نگاه منبسطی به مذاهب داشته است

 

http://www.ostan-ks.ir/media/2106665/photo_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B9-%DB%B0%DB%B6-%DB%B2%DB%B0_%DB%B1%DB%B1-%DB%B1%DB%B0-%DB%B1%DB%B0.jpg?anchor=center&mode=crop&width=800&height=600&rnd=132055077910000000معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به ضرورت استمرار گفتگوهای دولت و مذاهب کشور تاکید کرد: دولت دوازدهم ،دیدگاه منبسط و فضای باز را  در قبال مذاهب کشور دنبال می کند.

به گزارش واحد خبر روابط عمومي و امور بين الملل استانداري؛ عرف درنشست با جمعی از جامعه اهل حق استان کرمانشاه که با حضور استاندار ،معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار ،مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری و فرماندار دالاهو تشکیل شد، افزود: در صد مناصب مدیریتی در اختیار جامعه اهل حق استان نسبت به تعداد جمعیت مناسب بوده و در مقایسه با دوران سابق این رشد کم سابقه و شاید بی سابقه بوده است.

وي بيان داشت: سیاست معاونت سیاسی وزارت کشور گفتگوی رو در رو با گروهها بوده چرا یکی از مشکلات امروز جامعه ما عدم گفتگو است ما نیاز به ارتباط و تبادل نظر برای حل مسائل داریم و بیکاری مساله مبتلابه استان های کشور است و مختص به منطقه خاصی نیست.در شرایط فعلی فشار سنگینی بر ملت ایران وارد می شود و این فشار در مناطقی که از سابقه محرومیت رنج می برند بیشتر احساس میشود.

عرف ادامه داد: دلیل بیکاری به ظلم مضاعفی است که با خروج آمریکا از برجام بر ملت ایران وارد شد و پس از سال ۲۰۱۰، قطعنامه ۱۹۲۹ فشار بسیار سنگینی بر جمهوری اسلامی وارد شد و پس از آن پیام مذاکره برای ما ارسال کردند. دولت یازدهم مذاکرات را ادامه داد که منتج به عقد معاهده بین المللی برجام شد. ترامپ اما در فاصله یکسال از ریاست جمهوری خود حتی نگذاشت ایران سود نرم افزاری از این معاهده را ببرد.

معاون سیاسی وزیر کشور تصريح كرد: با اقدام آمریکا همه هشتاد میلیون مورد ظلم قرار گرفتند و تعبیر رهبری انقلاب  را باید باور کنیم که در جنگ اقتصادی قرار گرفته ایم. با این شرایط دو مسیر پیش روی جمهوری اسلامی قرار گرفته که یکی تسلیم شدن در برابر ظلم است که طرفداران بسیار کمی دارد و دیگری ایستادگی و مقاومت است.

وي گفت: در جنگ اقتصادی توانمندی ها و زیرساخت های ما مورد هدف قرار گرفته و فروش نفت ما از بیش از دو میلیون بشکه به ۷۰۰هزار بشکه کاهش یافته است. این کاهش فروش فشار سنگینی بر مردم وارد می کند که در مناطق دارای سابقه محرومیت بیشتر احساس می شود.

معاون سیاسی وزیر کشور اظهار داشت: بازوند استاندار کرمانشاه،مدیری توسعه گرا و اجرایی است و قطعا مسائل گروه های استان به ویژه جامعه اهل حق را دنبال خواهد کرد.

وي در پايان گفت: در جنگ تحمیلی شاهد رشادت های جامعه اهل حق بوده ام و این جامعه در انتخابات مشارکت بالایی داشته و همراهی حداکثری با دولت دوازدهم داشته اند.

 
نوشته شده توسط مدیر سایت دسته: اخبار اصلی
نمایش از 14 خرداد 1398 بازدید: 83

1 Behzisti Mahdekonak 1 724x10242 Behzisti Mahdekonak 1 1024x722

3 Behzisti Mahdekonak 1 724x1024

 

پایگاه خبری / تحلیلی نگام – در پی ابلاغ بخشنامه از سوی سازمان بهزیستی کشور مبنی بر عدم استخدام پیروان سایر ادیان بعنوان افراد شاغل در مهدهای کودک, نماینده زرتشتیان در مجلس طی نامه ای به وزیر کار بخشنامه فوق را تبعیض آمیز دانسته و خواستار اصلاح آن شده است. 

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از ایسنا، امروز دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸, اسفندیار اختیاری, نماینده زرتشتیان ایران در مجلس طی نامه ای خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به بخشنامه صادره از سوی سازمان بهزیستی مبنی بر ممنوعیت بکارگیری پیروان سایر ادیان در مهدهای کودک کشور واکنش نشان داد و آن را بخشنامه ای تبعیض آمیز و ناقض حقوق شهروندی پیروان سایر ادیان در ایران دانسته است. 

حسب بخشنامه صادره از سوی سازمان بهزیستی کشور از این پس مهد های کودک از بکارگیری و استخدام پیروان سایر ادیان منع شدند.

اسفندیار اختیاری در بخشی از نامه خود نوشته است؛ آشکار است که این ابلاغیه، صراحتاً مخالف با قوانین کشور بخصوص بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی مبنی بر “رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه‌های مادی و معنوی” است.

این نماینده مجلی همچنین اعلام کرده؛ در این رابطه با ریاست محترم بهزیستی کشور؛ جناب آقای دکتر وحید قبادی‌دانا مذاکره شد، ایشان ضمن ابراز تأسف از اتفاق پیش آمده، تاکید کردند که مشکل را برطرف می‌کنند.

نماینده زرتشتیان در مجلس در ادامه ذکر کرده؛ اما متأسفانه تاکنون اقدامی ملموس و مؤثر مبنی بر رفع این تبعیض غیرقانونی برداشته نشده است، لذا شایسته است دستور فرمائید تا نسبت به ابطال این بند از بخشنامه اقدام و ترتیبی اتخاذ گردد تا دیگر شاهد اینگونه تصمیم‌های غیر انسانی و غیر اخلاقی برای پیروان ادیان الهی نباشیم.»

اعمال محرومیتهای گسترده بر پیروان سایر ادیان, در حالی صورت میگیرد که در اصول ۱۹ و ۲۰ از قانون اساسی ایران پیروان سایر ادیان; اهل سنت, یهودی, زرتشتی, مسیحی به طور کامل به رسمیت شناخته شدند  و بر رعایت حقوق شهروندی این دسته از شهروندان ایران تاکید شده است. 

در اصل ۱۹ از قانون اساسی اشاره بر این نکته دارد که؛ مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی ‌برخوردارند و رنگ‌، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.

همچنین در اصل ۲۰ از قانون اساسی اشاره بر این نکته دارد که؛ همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون‌قرار دارند و از همه حقوق انسانی‌، سیاسی‌، اقتصادی‌، اجتماعی وفرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

لازم به ذکر است سایر ادیان همچون؛ دگراندیشان مذهبی, مانویان, بهائیان, دراویش طریقت نعمت اللهی, مندائیان, اکنکار, بودائیان, یارسان, رائیلیان, هندوها, سیکها,  بابیان علیرغم اینکه از جمله پیروان سایر ادیان تشکیل شده در ایران هستند و دارای ملیت ایرانی میباشند اما از منظر قانون اساسی ایران از هیچگونه حقوق شهروندی برخوردار نیستند. 

سرکوب پیروان سایر ادیان در ایران به شکل گسترده و سیستماتیک از بدو تشکیل جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۷ تا به امروز شکل گرفته است و نگاه امنیتی از سوی دستگاه حاکمه با توجه به ایدولوژیک بودن ماهیت حکومت جمهوری اسلامی زمینه ایراد اتهامات امنیتی و شکل دهی سازمان یافته محدودیت بر این دسته از شهروندان ایران به بار آورده است.

 

به گزارش ایسنا، اسفندیار اختیاری در نامه‌ای خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشت:

 

«به نام دانای بزرگ هستی بخش»

 

جناب آقای شریعتمداری

وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی


با درود


    احتراماً، به آگاهی می‌رساند که سرپرست دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، در یک اقدام عجیب و تبعیض آمیز، در بخشنامه شماره ۲۸۰۳۳/ ۹۸/ ۹۰۰ به تاریخ ۶/ ۳/ ۱۳۹۸ موردی را به شرح زیر ابلاغ کرده است:
“به کارگیری پرسنل از اقلیت دینی تحت هر عنوان در مهدکودک، به غیر از مهدهای مخصوص اقلیت‌های دینی، ممنوع می باشد”
آشکار است که این ابلاغیه، صراحتاً مخالف با قوانین کشور بخصوص بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی مبنی بر “رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه‌های مادی و معنوی” است.

در این رابطه با ریاست محترم بهزیستی کشور؛ جناب آقای دکتر وحید قبادی‌دانا مذاکره شد، ایشان ضمن ابراز تأسف از اتفاق پیش آمده، تاکید کردند که مشکل را برطرف می‌کنند.

اما متأسفانه تاکنون اقدامی ملموس و مؤثر مبنی بر رفع این تبعیض غیرقانونی برداشته نشده است، لذا شایسته است دستور فرمائید تا نسبت به ابطال این بند از بخشنامه اقدام و ترتیبی اتخاذ گردد تا دیگر شاهد اینگونه تصمیم‌های غیر انسانی و غیر اخلاقی برای پیروان ادیان الهی نباشیم.»

 

 

 

 
نوشته شده توسط مدیر سایت دسته: اخبار اصلی
نمایش از 30 خرداد 1398 بازدید: 66

معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی:

اهانت‌‬ های امام جمعه شهر الوند خلاف قانون اساسی است

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/06/17/4/156404078.jpg

تهران- ایرنا- معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی، ‌اهانت‌‬ های حجت ‌الاسلام مسعود مهدوی، امام جمعه شهر الوند‬ به جامعه موسوم به «اهل حق» را ناقض حق بر کرامت انسانی دانسته و این اهانت ها را زمینه ساز نقض نظم عمومی و اخلاق حسنه اسلامی برشمرد.

به گزارش روز دوشنبه معاونت حقوقی رئیس جمهوری، علی اکبر گرجی ازندریانی، افزود: اگرچه این آئین با شریعت رایج شیعه امامیه تفاوت‌‬ های چندانی دارد و در بین فقهای امامیه، نظرات راجع به آنها مختلف است، اما بسیاری از دین‬ پژوهان، پیروان اهل حق یا یارسان (دین یاری) را دارای مسلکی شهودی و وابسته و یا منشعب از مذهب شیعه جعفری می‌‬ دانند؛ با وجود این، چنانکه معروف است، اینان مردمانی اهل مدارا و بی آزارند که همواره به چارچوب های قانونی کشور احترام گذاشته‬ اند و حس حرمت‌‬ نهادن به عقاید مذهبی دیگران در نزد ایشان بسیار زیاد است.

وی‬ ادامه‬ ‬ داد: ‬ گفته شده است در خلال جنگ ایران و عراق، ۷۸۸ تن از پیروان این آئین در استان کرمانشاه به شهادت رسیده اند، هزار‬ و‬ ۵۹۸‬ تن جانباز شده‬ اند، و ۱۳۴ تن نیز در زمره آزادگان هستند.

معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی اضافه‬ کرد: ‬حتی اگر با وجود‬ تنوع آرا درباره صحت و حقیقت عقاید اهل حق، باورمندان به این منظومه عقیدتی را از فرقه‌های مسلمانان و مشمول اصل ۱۲ قانون اساسی ندانیم، بر مبنای اصل ۱۴ قانون اساسی که مبتنی بر امر خداوند در آیه هشت‬ سوره ممتحنه است، «دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان موظفند نسبت به افراد غیرمسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل کنند‬ و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند». علی القاعده مقتضای عمل به ضوابط عالی فوق، این است که اصل آزادی عقاید و باورها در حق «اهل حق» رعایت شده و احترام عقاید و مقدسات آنها پاس داشته شود.

گرجی‬ افزود: همچنین از منظر حقوق معاهدات بین المللی با عنایت به ماده ۱۸ اعلامیه‬ جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی، سیاسی (مصوب ۱۹۶۶ م.) که دولت ایران به صورت بی قید و شرط به آن متعهد شده است، دولت باید آزادی اندیشه، عقیده و مذهب را برای همه شهروندان خود تضمین کند‬ و ایجاد محدودیت در این آزادی، جز به موجب قانون، آن هم در جهت حفظ امنیت عمومی، نظم، سلامتی اخلاق، و آزادی‌های اساسی دیگران ممکن نیست.

به گفته معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی، ‬ روشن است که هیچیک از قوانین موضوعه کشور، توهین به عقاید صاحبان عقاید متفاوت و محروم‌‬ سازی آنان از حقوق شهروندی را روا و مجاز نشمرده است و عدول از این موازین، موجب کسر حیثیت داخلی و بین المللی دولت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی  

 
نوشته شده توسط خبر فوری دسته: اخبار اصلی
نمایش از 14 خرداد 1398 بازدید: 78

khabarfoori1

 

آیا اهل حق یا یارسان یک فرقه ضاله است؟/ فرقه‌ای را که گفته می‌شود میترا استاد پیرو آن بود، بیشتر بشناسید

 

https://www.khabarfoori.com/bundles/data/images/filemanager/6/sbyl_600x400.jpg

 

یک خبرنگار ادعا کرده که میترا استاد یکی از پیروان فرقه یارسانی بوده است و برخی مراجع این فرقه و شاخه را از شاخه‌های دین اسلام نمی‌دانند.

 


 به گزارش خبر فوری، پرونده میترا استاد و قتلش توسط محمد علی نجفی پس از چند روز همچنان مبهم و پیچیده می‌نماید. توییت امروز عباس طهماسبی زاده( خبرنگار و روزنامه نگار) در مورد گرایشات مذهبی میترا استاد در پیچیده تر  شدن این ماجرا تاثیر گذاشته است. طهماسبی زاده ادعا کرده است که استاد یکی از پیروان فرقه یارسانی در کرمانشاه بوده است و برخی مراجع این فرقه و شاخه را از شاخه‌های دین اسلام نمی‌دانند و بنابراین، در صورت اثبات این موضوع و با فرض برابری قاتل و مقتول در دین، محمد علی نجفی محکوم به قصاص نمی‌شود. البته خبرنگار سیاسی خبر فوری در این رابطه با وکیل محمدعلی نجفی صحبت کرد که او ترجیح داد در این رابطه اظهار نظری نکند.

khabarfoori

فارغ از اثبات این موضوع، اکنون پرسش این است که اصولا فرقه یارسانی(یارسان) چه فرقه ای است؟ یارسان یا اهل حق، آیینی است با مناسک عرفانی که به ‌طور عمده در کردستان ایران و عراق طرفدار دارد. این فرقه در دوره‌های مختلف تاریخی مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است. اگرچه قدمت قدیمی‌ترین متون مذهبی اهل حق به سده ی دوم هجری بر می‌گردد اما ساختار کنونی آن از قرن هفتم هجری و توسط "سلطان سهاک" بنیان نهاده شده‌است که در اعتقادات پیروان یارسان بالاترین جایگاه را دارد.

این آیین خود 11 شاخه دارد که هر یک مربوط به یکی از خاندانهای مهم هستند. با این حال، برخی اصول در تمام این شاخه‌ها مشترک است. خاندان‌های شاه ابراهیمی، بابا یادگاری، عالی قلندری، خاموشی، میرسوری، سیدمصطفی، حاجی باویسی، زنوری، آتش‌بیگی، باباحیدری و شاه هیاسی از خاندان‌های اهل حق هستند.

عقاید و باورهای اهل حق

 در مورد عقاید و باورهای این گروه نظرات متفاوتی وجود دارد. وبگاه ویکی فقه تاکید دارد که یارسانی‌ها به نوعی تناسخ معتقدند و باور دارند که خدا در بشر ظهور می‌کند. از نظر این گروه، علی(ع) محل بروز ذات الهی است و به‌جز سلطان سهاک، مهم‌ترین مظهر خداوند بر روی زمین علی (ع) است.

از نظر اهل حق، حضرت محمد(ص) به الوهیت حضرت علی (ع) آگاه بود؛ اما به خواست وی این سرّ را فاش نکرد. علی(ع) مظهر ذات الهی است و حضرت محمد(ص) مظهر صفات الهی؛ لیکن هر دو اصل و گوهر واحد دارند. حضرت محمد(ص) هم، محل تجلی و حلول الهی خوانده شده است.

 مکان مقدس اهل حق "پردیور" نام دارد که برخی آن را هم‌رتبه کعبه می‌دانند. سرسپردگی، برگزاری مراسم در جمخانه، روزه غار، حرمت تراشیدن شارِب (سبیل)، اعتقاد به نذر و نیاز، برپایی آتش سر قبر میت در اولین شب درگذشتش و... از احکام و آداب ویژه آنان است. همچنین پاکی، راستی، نیستی و ردا، اصول چهارگانه اخلاقی آن‌ها است.

https://www.khabarfoori.com/bundles/data/images/4917_787.jpg

آیا اهل حق شیعه هستند؟

برخی محققان و شریعت نگاران غربی و شرقی(مانند مینورسکی) معتقدند که اهل حق ۱۲ امام مذهب شیعه اثناعشری را می‌پذیرند و شریعت‌های پیشین، به ویژه اسلام را برحق می‌دانند. آنان حقیقت تمام مذاهب پیشین‌ را در مذهب خود جمع می‌بینند و به قول قوشچی اوغلی «از خداوند ۴ کتاب نازل شده و هر ۴ نزد ماست». در این رابطه برخی تاکید دارند که یارسانی‌ها از جمله غالی‌گراهایی(اهل غلو یعنی کسانی که مقام امام را تا حد خدایی بالا می‌برند) هستند که از شیعه جدا شده اند و برخی نیز معتقدند که اگرچه یارسایی‌ها غالی اند اما هنوز نام شیعه را یدک می‌کشند.

در کتب قدیمی مربوطه مانند الفرق بین الفرق و ملل و نحل شهرستانی نامی از این فرقه برده نشده‌است. این بیدن علت است که پیروان این فرقه سعی می‌کردند اسرار خود را فاش نکنند و این امر سبب گردیده کسی از تاریخ پیدایش مرام اهل حق اطلاعی نداشته باشد. برخی مانند شیخ خواجه الدین گمان دارند که اعتقادات پیروان یارسانی که پایه و اساس مرام اهل حق را تشکیل می‌دهند، از نظر اسلام مطرود است و معتقد بودن به این گونه عقاید سبب جدایی مسلک اهل حق از اسلام گردیده‌است.

اما دیدگاه مراجع درباره این فرقه مشخص است. بیشتر مراجع این فرقه را از جمله گروههای مذهبی ضاله و منحرف می‌دانند. از دیدگاه برخی مراجع شیعه مانند آیت الله بهجت(ره) پیروان آیین یارسان کافر هستند. از دیدگاه برخی دیگر از مراجع مانند آیت الله سیستانی و آیت الله صافی گلپایگانی این فرقه در هر حال «ضاله» هستند. برخی مراجع دیگر اما مانند آیت الله مکارم شیرازی اهل حق را در صورتی که به شهادتین و نبوت باور داشته باشند، پاک می‌دانند.

 

 

صفحه1 از6

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 بعدی > پایان >>

googlefacebook

This Browser is not good enough to show HTML5 canvas. Switch to a better browser (Chrome, Firefox, IE9, Safari etc) to view the contect of this module properly